16 May 2021

What are LINKERS - CONNECTORS - DISCOURSE MARKERS? (తెలుగులో వివరణ ఉదాహరణ సహితంగా)

 What are LINKERS - CONNECTORS - DISCOURSE MARKERS?

                   ఒక paragraph construction జరుగుతున్నపుడు వివిధ రకాల expressions ని పలికించడానికి  ఉపయోగపడే words or phrases ని  LINKERS లేదా TRANSITIONS లేదా CONNECTORS లేదా DISCOURSE MARKERS అని కూడా అంటారు. ఇవి మనం అనుకున్న భావాన్ని చక్కగా వివరించడానికి, పోల్చడానికి, విరుద్ధ విషయాలను కలపడానికి, వర్ణంచడానికి, నిర్వచించడానికి, సంక్షప్తపరచడానికి అలాగే హేతుబద్ధీకరించడానికి ఉపయోగపడుతాయి. Descriptive paragraph రాయడానికి ఈ DISCOURSE MARKERS చాలా ఉపకరిస్తాయి.

What are linkers? 

        Linkers ఒక idea ను లేదా sentence of the text ను మరొక idea చేత లేదా sentence of the text చేత logical గా connect చేయడానికి ఉపయోగిస్తాము.

Why are they used? 

     ఇవి writer కు direction ఇస్తాయి మరియు reader ను thought process లో guide చేస్తాయి. వీటి వినియోగంతో write-up కు specific meaning వస్తుంది.

How to choose a linker?

       Linkers ని choose చేసుకునేపుడు Meaning criterion కు ప్రాధాన్యతనివ్వాలి. తరువాత logical relation తో చక్కగా ఉపయోగించాలి. For example, linkers like because, so and therefore express logical relations which are different from those expressed by although, but and nevertheless.

Listed below are some of the important linkers. Let us now learn them. 

cause and effect : 

Linkers: because, so, accordingly, thus, consequently, hence, therefore, as 

(వీటిని reason and result ను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: We had to wait because, it was raining.

comparison :

Linkers: similarly, likewise, whereas, but, on the other hand, except, by comparison, when compared to, equally, in the same way

(వీటిని similarities between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: Life is difficult in extreme polls; similarly, it is horrible near the Equatorial regions.

contrast:

Linkers: but, however, yet, still, even though, nevertheless, on the other hand, otherwise, after all, for all of that, on the contrary, notwithstanding, in contrast, unlike, whereas, instead of, alternatively, although

(వీటిని differences between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: Raj did not perform well in the exam; nevertheless, he got a distinction in English.

time:

Linkers: at once, immediately, meanwhile, at length, in the meantime, at the same time, in the end, when, then, as, before that, after that

(వీటిని time and frequency of eventsను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: The bell rang and the students left immediately.

addition:

Linkers: and, also, even, again, moreover, further, furthermore, similarly, in addition, as well as

(వీటిని main idea కు support ideas ని add చేయడానికి వాడతాము)

Ex: It is very hot today; moreover, there is a power outage.

example:

Linkers: for example, such as, for instance, in this case, in another case, on this occasion, in this situation, in this manner, to illustrate

(వీటిని main idea ను support  చేస్తూ illustrations చేయడానికి వాడతాము)

Ex: I think he is very rich; for example, he gave a hundred rupee note to a beggar.

sequence:

Linkers: first, second, third, next, then, following, now, at this point, after, after this, subsequently, eventually, finally, previously

(ఇవి importance of the ideas ని priority ప్రకారంగా listing చేయడానికి వాడతాము)

Ex: There is a students’ procession today; therefore, they diverted the traffic.

summary:

Linkers: in brief, on the whole, in sum, to sum up, thus

(ఇవి conclusion లేదా summarizing చేయడానికి వాడతాము)

Ex: It is a love story, the actors performed well, the direction is excellent, the settings are beautiful; in brief, it is a good film.

Example Paragraph:

            The human body is a wonderful piece of work that nature has created. It is not beautiful like the body of a butterfly or a peacock but it is shaped practically. It can do many types of work which other animals cannot. It is not strong like the body of a tiger. But in place of physical strength it has a big and sharp brain. By using this brain the human physique has been able to overcome many of its limitations. By sitting in an airplane it flies faster than a kite, by riding a motorcycle it travels faster than a leopard, and by firing a machine gun it fights much better than a tiger. In spite of all this, the human body suffers from many diseases because it has a weakness for habits such as smoking, drinking and overeating. When it is healthy the body can give great pleasure but when it is sick it can cause great pain. The wise man would always keep his body fit because a healthy mind can work only in a healthy body.

ఈ వ్యాసం చదివి TEST చేసుకోండి (Attitude is Altitude - Conjunctions or Linkers usage practice for class 10 English)

(ఈ వ్యాసం మీకు నచ్చితే తప్పకుండా SHARE చేయండి COMMENT చేయండి)

 What are LINKERS - CONNECTORS - DISCOURSE MARKERS?

                   ఒక paragraph construction జరుగుతున్నపుడు వివిధ రకాల expressions ని పలికించడానికి  ఉపయోగపడే words or phrases ని  LINKERS లేదా TRANSITIONS లేదా CONNECTORS లేదా DISCOURSE MARKERS అని కూడా అంటారు. ఇవి మనం అనుకున్న భావాన్ని చక్కగా వివరించడానికి, పోల్చడానికి, విరుద్ధ విషయాలను కలపడానికి, వర్ణంచడానికి, నిర్వచించడానికి, సంక్షప్తపరచడానికి అలాగే హేతుబద్ధీకరించడానికి ఉపయోగపడుతాయి. Descriptive paragraph రాయడానికి ఈ DISCOURSE MARKERS చాలా ఉపకరిస్తాయి.

What are linkers? 

        Linkers ఒక idea ను లేదా sentence of the text ను మరొక idea చేత లేదా sentence of the text చేత logical గా connect చేయడానికి ఉపయోగిస్తాము.

Why are they used? 

     ఇవి writer కు direction ఇస్తాయి మరియు reader ను thought process లో guide చేస్తాయి. వీటి వినియోగంతో write-up కు specific meaning వస్తుంది.

How to choose a linker?

       Linkers ని choose చేసుకునేపుడు Meaning criterion కు ప్రాధాన్యతనివ్వాలి. తరువాత logical relation తో చక్కగా ఉపయోగించాలి. For example, linkers like because, so and therefore express logical relations which are different from those expressed by although, but and nevertheless.

Listed below are some of the important linkers. Let us now learn them. 

cause and effect : 

Linkers: because, so, accordingly, thus, consequently, hence, therefore, as 

(వీటిని reason and result ను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: We had to wait because, it was raining.

comparison :

Linkers: similarly, likewise, whereas, but, on the other hand, except, by comparison, when compared to, equally, in the same way

(వీటిని similarities between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: Life is difficult in extreme polls; similarly, it is horrible near the Equatorial regions.

contrast:

Linkers: but, however, yet, still, even though, nevertheless, on the other hand, otherwise, after all, for all of that, on the contrary, notwithstanding, in contrast, unlike, whereas, instead of, alternatively, although

(వీటిని differences between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: Raj did not perform well in the exam; nevertheless, he got a distinction in English.

time:

Linkers: at once, immediately, meanwhile, at length, in the meantime, at the same time, in the end, when, then, as, before that, after that

(వీటిని time and frequency of eventsను express చేయడానికి వాడతాము)

Ex: The bell rang and the students left immediately.

addition:

Linkers: and, also, even, again, moreover, further, furthermore, similarly, in addition, as well as

(వీటిని main idea కు support ideas ని add చేయడానికి వాడతాము)

Ex: It is very hot today; moreover, there is a power outage.

example:

Linkers: for example, such as, for instance, in this case, in another case, on this occasion, in this situation, in this manner, to illustrate

(వీటిని main idea ను support  చేస్తూ illustrations చేయడానికి వాడతాము)

Ex: I think he is very rich; for example, he gave a hundred rupee note to a beggar.

sequence:

Linkers: first, second, third, next, then, following, now, at this point, after, after this, subsequently, eventually, finally, previously

(ఇవి importance of the ideas ని priority ప్రకారంగా listing చేయడానికి వాడతాము)

Ex: There is a students’ procession today; therefore, they diverted the traffic.

summary:

Linkers: in brief, on the whole, in sum, to sum up, thus

(ఇవి conclusion లేదా summarizing చేయడానికి వాడతాము)

Ex: It is a love story, the actors performed well, the direction is excellent, the settings are beautiful; in brief, it is a good film.

Example Paragraph:

            The human body is a wonderful piece of work that nature has created. It is not beautiful like the body of a butterfly or a peacock but it is shaped practically. It can do many types of work which other animals cannot. It is not strong like the body of a tiger. But in place of physical strength it has a big and sharp brain. By using this brain the human physique has been able to overcome many of its limitations. By sitting in an airplane it flies faster than a kite, by riding a motorcycle it travels faster than a leopard, and by firing a machine gun it fights much better than a tiger. In spite of all this, the human body suffers from many diseases because it has a weakness for habits such as smoking, drinking and overeating. When it is healthy the body can give great pleasure but when it is sick it can cause great pain. The wise man would always keep his body fit because a healthy mind can work only in a healthy body.

ఈ వ్యాసం చదివి TEST చేసుకోండి (Attitude is Altitude - Conjunctions or Linkers usage practice for class 10 English)

(ఈ వ్యాసం మీకు నచ్చితే తప్పకుండా SHARE చేయండి COMMENT చేయండి)

15 May 2021

English Textbook చివరలో ఇచ్చే List of Words ఏమిటి? ఎందుకు? (GSL General Service List)

 మీకు తెలుసా?

English Textbook చివరలో ఇచ్చే List of Words ఏమిటి? ఎందుకు?

        ప్రాథమిక స్థాయి నుండి ఎలిమెంటరీ స్థాయి వరకు గల English Textbook చివరలో ఒక List of Words ఉంటుంది. అది ఏమిటి? ఎందుకు? అని ఎప్పుడైనా ఆలోచించారా?

        ఆ List of Words ని General Service List of words (GSL) అని పిలుస్తారు. ఇక story లోకి వెళితే .... ఎప్పుడైతే ఇంగ్లీషు వారు ఇతర దేశాలలో colonies ఏర్పాటు చేసుకోవడం, వ్యాపారం చేయడం, రాజ్యాధికారాన్ని సంపాదించడం జరిగిందో అప్పుడే English ను అక్కడి ప్రజలకు నేర్పడం ప్రారంభించారు. అది వారి అవసరమా లేదా మన అవసరమా అనే విషయాన్ని పక్కన పెడితే ఇప్పుడు మాత్రం అందరి అవసరంగా మారిపోయింది.

        అదే క్రమంలో చాలామంది Educationalists చాలా కాలం projects, experiments, researches నిర్వహించి చాలా రకాల Methods of Teaching English as Second Language (ESL) మరియు Techniques of Teaching English ప్రవేశపెట్టడం జరిగింది. ఇలా జరిగిన పరిశోధనల్లోంచి పుట్టిందే General Service List of words.

            ఇలాంటి General Service List of words (GSL) లు కొద్ది మంది ప్రచురించారు. అందరి ఉద్ధేశ్యం ఒకటే అయినప్పటికీ కొద్దిపాటి వ్యత్యాసం ఉంటుంది. లేదా words ఇచ్చే క్రమంలో తేడా ఉంటుంది. కొందరు 1000, 1500, 2000 లేదా ఆపైన గల words తొో కూడా List రూపొందించారు.

                సుమారుగా 2000 words తొో కూడిన General Service List of words (GSL) ను 1953లో Michael West publish చేశారు. ఇలాంటి listsలో words అన్నీ కూడా words యొక్క frequency of usage పై ఆధారపడి తయారు చేసినవే.

             ఇలాంటి General Service List of words (GSL) తయారు చేయడానికి ESL students and teachers ప్రేరణగా నిలిచారు. ఇలాంటి Lists కూడా ముఖ్యమైనవే. ఎందుకనగా Spoken English లో 80-85% of common written text మరియు 90-95% of colloquial speech లో ఇవే words ఉపయోగంలో ఉంటాయి.

            ఈ General Service List of words (GSL) మాత్రమే English Language నేర్చుకోవడానికి లేదా మాట్లాడడానికి సరిపోతాయా అంటే కాదనాల్సిందే. ఎందుకంటే  ఇందులో ఉండే List of words కేవలం keywords/headwords మాత్రమే. అంటే ఒక word నేర్చుకోవడం అంటే దానికి సంబంధించిన దాని other forms and derivations కూడా నేర్వాలన్నమాట. ఉదాహరణకి 'be' ఉందంటే దానర్థం be forms అన్నీకూడా. అంటే am, is are, was, were, being and been.

            మరైతే కాలంతో పాటుగా భాష వినియోగంలో కూడా మార్పులు వస్తాయి కదా. అలాంటప్పుడు 1953 General Service List of words (GSL) ఇప్పటికీ ఉపయోగమా? అంటే Researches తేల్చింది ఏమనగా మొదటి 1000 words ఇప్పటికీ frequency of usage ఎక్కువగానే ఉందని. మరి మిగతావి? ప్రస్తుత పరిస్థతుకు అనుగుణంగా మార్చాలనే ప్రయత్నాలు చాలానే జరుగుతున్నాయి. వాటిని New General Service List (NGSL) అంటారు. ఇలాంటి Lists 2013 ఆ తరువాత Brezina, Gablasava, Browne, Culligan, Philips లాంటా వారు ప్రచురిస్తూనే ఉన్నారు.

             So, ఇప్పుడు General Service List of words (GSL) యొక్క importance అర్థమైఉంటుది కదా. అయితే General Service List of words (GSL)ని నేర్పడానికి Activities prepare చేయడం మంచిదేగా....

(Source: Wikipedia)

 మీకు తెలుసా?

English Textbook చివరలో ఇచ్చే List of Words ఏమిటి? ఎందుకు?

        ప్రాథమిక స్థాయి నుండి ఎలిమెంటరీ స్థాయి వరకు గల English Textbook చివరలో ఒక List of Words ఉంటుంది. అది ఏమిటి? ఎందుకు? అని ఎప్పుడైనా ఆలోచించారా?

        ఆ List of Words ని General Service List of words (GSL) అని పిలుస్తారు. ఇక story లోకి వెళితే .... ఎప్పుడైతే ఇంగ్లీషు వారు ఇతర దేశాలలో colonies ఏర్పాటు చేసుకోవడం, వ్యాపారం చేయడం, రాజ్యాధికారాన్ని సంపాదించడం జరిగిందో అప్పుడే English ను అక్కడి ప్రజలకు నేర్పడం ప్రారంభించారు. అది వారి అవసరమా లేదా మన అవసరమా అనే విషయాన్ని పక్కన పెడితే ఇప్పుడు మాత్రం అందరి అవసరంగా మారిపోయింది.

        అదే క్రమంలో చాలామంది Educationalists చాలా కాలం projects, experiments, researches నిర్వహించి చాలా రకాల Methods of Teaching English as Second Language (ESL) మరియు Techniques of Teaching English ప్రవేశపెట్టడం జరిగింది. ఇలా జరిగిన పరిశోధనల్లోంచి పుట్టిందే General Service List of words.

            ఇలాంటి General Service List of words (GSL) లు కొద్ది మంది ప్రచురించారు. అందరి ఉద్ధేశ్యం ఒకటే అయినప్పటికీ కొద్దిపాటి వ్యత్యాసం ఉంటుంది. లేదా words ఇచ్చే క్రమంలో తేడా ఉంటుంది. కొందరు 1000, 1500, 2000 లేదా ఆపైన గల words తొో కూడా List రూపొందించారు.

                సుమారుగా 2000 words తొో కూడిన General Service List of words (GSL) ను 1953లో Michael West publish చేశారు. ఇలాంటి listsలో words అన్నీ కూడా words యొక్క frequency of usage పై ఆధారపడి తయారు చేసినవే.

             ఇలాంటి General Service List of words (GSL) తయారు చేయడానికి ESL students and teachers ప్రేరణగా నిలిచారు. ఇలాంటి Lists కూడా ముఖ్యమైనవే. ఎందుకనగా Spoken English లో 80-85% of common written text మరియు 90-95% of colloquial speech లో ఇవే words ఉపయోగంలో ఉంటాయి.

            ఈ General Service List of words (GSL) మాత్రమే English Language నేర్చుకోవడానికి లేదా మాట్లాడడానికి సరిపోతాయా అంటే కాదనాల్సిందే. ఎందుకంటే  ఇందులో ఉండే List of words కేవలం keywords/headwords మాత్రమే. అంటే ఒక word నేర్చుకోవడం అంటే దానికి సంబంధించిన దాని other forms and derivations కూడా నేర్వాలన్నమాట. ఉదాహరణకి 'be' ఉందంటే దానర్థం be forms అన్నీకూడా. అంటే am, is are, was, were, being and been.

            మరైతే కాలంతో పాటుగా భాష వినియోగంలో కూడా మార్పులు వస్తాయి కదా. అలాంటప్పుడు 1953 General Service List of words (GSL) ఇప్పటికీ ఉపయోగమా? అంటే Researches తేల్చింది ఏమనగా మొదటి 1000 words ఇప్పటికీ frequency of usage ఎక్కువగానే ఉందని. మరి మిగతావి? ప్రస్తుత పరిస్థతుకు అనుగుణంగా మార్చాలనే ప్రయత్నాలు చాలానే జరుగుతున్నాయి. వాటిని New General Service List (NGSL) అంటారు. ఇలాంటి Lists 2013 ఆ తరువాత Brezina, Gablasava, Browne, Culligan, Philips లాంటా వారు ప్రచురిస్తూనే ఉన్నారు.

             So, ఇప్పుడు General Service List of words (GSL) యొక్క importance అర్థమైఉంటుది కదా. అయితే General Service List of words (GSL)ని నేర్పడానికి Activities prepare చేయడం మంచిదేగా....

(Source: Wikipedia)

14 May 2021

Quiz-3 - General English (Reading Comprehenion) 14.05.2021

Quiz-3 - General English (Reading Comprehension)

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on comprehension skills.  Do please read passage carefully and the question every time and respond.

Quiz-3 - General English (Reading Comprehension)

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on comprehension skills.  Do please read passage carefully and the question every time and respond.

12 May 2021

Quiz-2 - General English (Basic - silent in a word) 13.05.2021

  Quiz-2 - General English (Basic - Silent Letters

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on the silent letters in a word. Do please read the question every time and respond.

  Quiz-2 - General English (Basic - Silent Letters

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on the silent letters in a word. Do please read the question every time and respond.

11 May 2021

Quiz-1 - General English (Basic) 12.05.2021

 Quiz-1 - General English (Basic)

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves.

 Quiz-1 - General English (Basic)

            Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves.

దానశీలం 10వ తరగతి తెలుగు పద్యం-1 రాగయుక్తంగా, భావయుక్తంగా చదవడం మరియు అర్థం చేసుకోవడానికి శ్రీ కటుకోజ్వల మనోహరాచారి గారిచే

 1. దానశీలం 

కవి - బమ్మెర పోతన

(వివరణ - శ్రీ కటుకోజ్వల మనోహరాచారి)

కవి వివవరములు (చదవండి)

పాఠ్యభాగ కవి:  బమ్మెర పోతన

కాలం  :  15వ శతాబ్ది

ప్రాంతం   :   ఓరుగల్లు(వరంగల్లు) సమీపంలోని బమ్మెర గ్రామం

రచనలు:  ఆంధ్రమహా భాగవతం, భోగినీ దండకం, వీరభద్ర విజయం, నారాయణ శతకం

బిరుదులు :  సహజపాండితుడు

ప్రత్యేకతలు:  పోతన భక్తకవి, శబ్ధాలంకార ప్రియుడు. పోతన భాగవతం లోని గజేంద్రమోక్షం, రుక్మిణీ కళ్యాణం, ప్రహ్లద చరిత్ర, వామనావతారం ఘట్టం జనాల్లో చాలా ప్రసిద్ధి పొందాయి. తన భాగవతం గ్రంథాన్ని రాజులకు అంకితం ఇవ్వకుండా శ్రీరామచంద్రునికి అంకితం ఇచ్చాడు. రాజులను ఆశ్రయించకుండా స్వయంగా వ్యవసాయం చేసుకొని జీవించిన ధన్యుడు.

 పద్యం 1 (చదవండి)

కులమున్ రాజ్యము దేజమున్ నిలుపు మీ కుబ్జుండు విశ్వంభరుం

డలతిం బోడు త్రివిక్రమ స్ఫురణవాడై నిండు బ్రహ్మాడముం

గలడే మాన్ప నొకండు? నా పలుకులాకర్ణింపు కర్ణంబులన్

వలదీ దానము గీనముం; బనుపుమా వర్ణిన్ వదాన్యోత్తమా!


పద్యాన్ని రాగయుక్తంగా భావయుక్తంగా వినడానికి క్రింద play button నొక్కండి (లోడ్ అయ్యోవరకు ఆగండి)



భావయుక్తంగా:(చదవండి)

కులమున్ రాజ్యమున్ తేజమున్ నిలుపుము, ఈ కుబ్జుండు విశ్వంభరుండు,

అలతిన్ పోడు, త్రివిక్రమ స్ఫురణవాడై నిండు బ్రహ్మాడమున్,

కలడే మాన్పను ఒకండు? నా పలుకులు ఆకర్ణింపు కర్ణంబులన్,

వలదు ఈ దానము గీనమున్; పనుపుమా.. వర్ణిన్ వదాన్యోత్తమా!


కఠిన పదాలు-అర్థాలు: (తెలునుకోండి)

తేజమున్                    =     తేజస్సు (పరాక్రమం)

ఈ కుబ్జుండు             =   ఈ యొక్క పొట్టివాడు (విష్ణువు)

విశ్వంభరుండు         =   విశ్వమంతా భరించగలిగేవాడు

అలతిన్ పోడు           =    కొంచెంతో పోయేవాడు కాడు

త్రివిక్రముడు            =   ముల్లోకాలను ఆక్రమించగలవాడు

స్ఫురణవాడు           =   అనిపించేవాడు

బ్రహ్మాడమున్          =   బ్రహ్మాండమంతా

మాన్పను                 =    ఆపగల్గను

ఆకర్ణింపు                  =    విను

కర్ణంబులన్               =    చెవులొగ్గి (చెవులతో)

దానము గీనమున్   =    దానంగీనం

పనుపుమా..              =   పంపించుము 

వర్ణిన్                       =    బ్రహ్మచారిని

వదాన్యోత్తమా!        =    దాతల్లో ఉత్తముడా!


పద్య  భావాన్ని / వివరణను వినడానికి క్రింద play button నొక్కండి (లోడ్ అయ్యోవరకు ఆగండి)


భావం: (చదవండి)

         దాతల్లో శ్రేష్ఠుడా! బలిచక్రవర్తీ! నీ కులాన్ని, రాజ్యాన్ని, పరాక్రమాన్ని నిలుపుకో! ఈ పొట్టివాడు మహావిష్ణువులా తోస్తున్నాడు. కొద్దిగా తీసుకొని వెళ్లిపోయేవాడు కాడు. మూడడుగుల పేరుతో ముల్లోకాలను ఆక్రమించే త్రివిక్రముడు అవుతాడు. బ్రహ్మాండం నిండిపోతాడు. ఎవరైనా ఆతని ఆపగలరా? నామాట వినుము.     ఈ దానం గీనం వద్దు. ఈ బ్రహ్మచారిని పంపించివేయి.


 1. దానశీలం 

కవి - బమ్మెర పోతన

(వివరణ - శ్రీ కటుకోజ్వల మనోహరాచారి)

కవి వివవరములు (చదవండి)

పాఠ్యభాగ కవి:  బమ్మెర పోతన

కాలం  :  15వ శతాబ్ది

ప్రాంతం   :   ఓరుగల్లు(వరంగల్లు) సమీపంలోని బమ్మెర గ్రామం

రచనలు:  ఆంధ్రమహా భాగవతం, భోగినీ దండకం, వీరభద్ర విజయం, నారాయణ శతకం

బిరుదులు :  సహజపాండితుడు

ప్రత్యేకతలు:  పోతన భక్తకవి, శబ్ధాలంకార ప్రియుడు. పోతన భాగవతం లోని గజేంద్రమోక్షం, రుక్మిణీ కళ్యాణం, ప్రహ్లద చరిత్ర, వామనావతారం ఘట్టం జనాల్లో చాలా ప్రసిద్ధి పొందాయి. తన భాగవతం గ్రంథాన్ని రాజులకు అంకితం ఇవ్వకుండా శ్రీరామచంద్రునికి అంకితం ఇచ్చాడు. రాజులను ఆశ్రయించకుండా స్వయంగా వ్యవసాయం చేసుకొని జీవించిన ధన్యుడు.

 పద్యం 1 (చదవండి)

కులమున్ రాజ్యము దేజమున్ నిలుపు మీ కుబ్జుండు విశ్వంభరుం

డలతిం బోడు త్రివిక్రమ స్ఫురణవాడై నిండు బ్రహ్మాడముం

గలడే మాన్ప నొకండు? నా పలుకులాకర్ణింపు కర్ణంబులన్

వలదీ దానము గీనముం; బనుపుమా వర్ణిన్ వదాన్యోత్తమా!


పద్యాన్ని రాగయుక్తంగా భావయుక్తంగా వినడానికి క్రింద play button నొక్కండి (లోడ్ అయ్యోవరకు ఆగండి)



భావయుక్తంగా:(చదవండి)

కులమున్ రాజ్యమున్ తేజమున్ నిలుపుము, ఈ కుబ్జుండు విశ్వంభరుండు,

అలతిన్ పోడు, త్రివిక్రమ స్ఫురణవాడై నిండు బ్రహ్మాడమున్,

కలడే మాన్పను ఒకండు? నా పలుకులు ఆకర్ణింపు కర్ణంబులన్,

వలదు ఈ దానము గీనమున్; పనుపుమా.. వర్ణిన్ వదాన్యోత్తమా!


కఠిన పదాలు-అర్థాలు: (తెలునుకోండి)

తేజమున్                    =     తేజస్సు (పరాక్రమం)

ఈ కుబ్జుండు             =   ఈ యొక్క పొట్టివాడు (విష్ణువు)

విశ్వంభరుండు         =   విశ్వమంతా భరించగలిగేవాడు

అలతిన్ పోడు           =    కొంచెంతో పోయేవాడు కాడు

త్రివిక్రముడు            =   ముల్లోకాలను ఆక్రమించగలవాడు

స్ఫురణవాడు           =   అనిపించేవాడు

బ్రహ్మాడమున్          =   బ్రహ్మాండమంతా

మాన్పను                 =    ఆపగల్గను

ఆకర్ణింపు                  =    విను

కర్ణంబులన్               =    చెవులొగ్గి (చెవులతో)

దానము గీనమున్   =    దానంగీనం

పనుపుమా..              =   పంపించుము 

వర్ణిన్                       =    బ్రహ్మచారిని

వదాన్యోత్తమా!        =    దాతల్లో ఉత్తముడా!


పద్య  భావాన్ని / వివరణను వినడానికి క్రింద play button నొక్కండి (లోడ్ అయ్యోవరకు ఆగండి)


భావం: (చదవండి)

         దాతల్లో శ్రేష్ఠుడా! బలిచక్రవర్తీ! నీ కులాన్ని, రాజ్యాన్ని, పరాక్రమాన్ని నిలుపుకో! ఈ పొట్టివాడు మహావిష్ణువులా తోస్తున్నాడు. కొద్దిగా తీసుకొని వెళ్లిపోయేవాడు కాడు. మూడడుగుల పేరుతో ముల్లోకాలను ఆక్రమించే త్రివిక్రముడు అవుతాడు. బ్రహ్మాండం నిండిపోతాడు. ఎవరైనా ఆతని ఆపగలరా? నామాట వినుము.     ఈ దానం గీనం వద్దు. ఈ బ్రహ్మచారిని పంపించివేయి.


14 March 2021

Model Review of the poem "Where the Mind is Without Fear" for Read and Reflect activity

 Read and Reflect activity for Formative Assessment

MODEL REVIEW OF A POEM

Name of the poetry: Where the mind is without fear

Name of the author: Rabindranath Tagore

Genre of the piece of writing: Poetry

Summary of the Poetry:

This poem is a contemplation of a state of being, a place in time, and a way of living into which the author, Tagore, wishes his country, India, would awaken. The first nine lines of the poem present a number of statements in which begin with the word, “Where…” These statements are each positive attributes which Tagore is hoping India will achieve. The poem resolves by finishing all of these sentences, and Tagore making a plea to his Father, for his country to wake up into “that heaven of freedom.”

 My Reflections:

                          In this poem Tagore dreamt of a heaven of freedom for his country where people would be fearless, knowledgeable, rational, united, truthful, hard working and broad minded.

A lot has happened since then, but we haven’t achieved the heaven. Though our country has achieved freedom, it’s been mere political freedom, not the spiritual one that Tagore wanted. Still we see the divisions among people based on their caste, class, religion and such baseless things. The country is still dipped in superstitious beliefs, corruption, illiteracy and poverty. Hence, Tagore’s wish has not been fulfilled yet.  That is why we find the poem equally relevant today.

By  : Rajamanohari

                                                                                                            Class 10 ZPHS Satharam

Want to read the poem? Here it is!

WHERE THE MIND IS WITHOUT FEAR

-          Rabindranath Tagore

Where the mind is without fear and the head is held high 
Where knowledge is free 
Where the world has not been broken up into fragments 
By narrow domestic walls 
Where words come out from the depth of truth 
Where tireless striving stretches its arms towards perfection 
Where the clear stream of reason has not lost its way 
Into the dreary desert sand of dead habit 
Where the mind is led forward by thee 
Into ever-widening thought and action 
Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake
 

 Read and Reflect activity for Formative Assessment

MODEL REVIEW OF A POEM

Name of the poetry: Where the mind is without fear

Name of the author: Rabindranath Tagore

Genre of the piece of writing: Poetry

Summary of the Poetry:

This poem is a contemplation of a state of being, a place in time, and a way of living into which the author, Tagore, wishes his country, India, would awaken. The first nine lines of the poem present a number of statements in which begin with the word, “Where…” These statements are each positive attributes which Tagore is hoping India will achieve. The poem resolves by finishing all of these sentences, and Tagore making a plea to his Father, for his country to wake up into “that heaven of freedom.”

 My Reflections:

                          In this poem Tagore dreamt of a heaven of freedom for his country where people would be fearless, knowledgeable, rational, united, truthful, hard working and broad minded.

A lot has happened since then, but we haven’t achieved the heaven. Though our country has achieved freedom, it’s been mere political freedom, not the spiritual one that Tagore wanted. Still we see the divisions among people based on their caste, class, religion and such baseless things. The country is still dipped in superstitious beliefs, corruption, illiteracy and poverty. Hence, Tagore’s wish has not been fulfilled yet.  That is why we find the poem equally relevant today.

By  : Rajamanohari

                                                                                                            Class 10 ZPHS Satharam

Want to read the poem? Here it is!

WHERE THE MIND IS WITHOUT FEAR

-          Rabindranath Tagore

Where the mind is without fear and the head is held high 
Where knowledge is free 
Where the world has not been broken up into fragments 
By narrow domestic walls 
Where words come out from the depth of truth 
Where tireless striving stretches its arms towards perfection 
Where the clear stream of reason has not lost its way 
Into the dreary desert sand of dead habit 
Where the mind is led forward by thee 
Into ever-widening thought and action 
Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake
 

13 February 2021

10th Class English Model Paper for 2020-21 by the SCERT TS

 10th Class English Model Paper for 2020-21 by the SCERT TS

This is the model paper for English for class 10 for the academic year 2020-21 only

check here in pdf👇👇👇👇

 10th Class English Model Paper for 2020-21 by the SCERT TS

This is the model paper for English for class 10 for the academic year 2020-21 only

check here in pdf👇👇👇👇

04 February 2021

9th Class Father Returning Home (Poem) worksheet for practice

 Here is the WORKSHEET  for class 9 English

Father Returning Home (Poem)


You will get the result immediately when you submit the form.

Take a screenshot of you result and share with your teacher after submitting the quiz

Prepared by Mr. Dharamdeep Patil SA English, ZPHS Kathalapur

Be patient . All the very best... 👇👇👇👇 

 Here is the WORKSHEET  for class 9 English

Father Returning Home (Poem)


You will get the result immediately when you submit the form.

Take a screenshot of you result and share with your teacher after submitting the quiz

Prepared by Mr. Dharamdeep Patil SA English, ZPHS Kathalapur

Be patient . All the very best... 👇👇👇👇 

02 February 2021

6th Class PT Usha the golden girl-1 worksheet

  Here is the WORKSHEET  for class 6 English

PT Usha the golden girl - 1

You will get the result immediately when you submit the form.

Take a screenshot of you result and share with your teacher after submitting the quiz.

Be patient while doing the quiz. All the very best... 

This is compiled by 

Mr. Dharamdeep SA English, ZPHS Kathalapur, Jagtial.

  Here is the WORKSHEET  for class 6 English

PT Usha the golden girl - 1

You will get the result immediately when you submit the form.

Take a screenshot of you result and share with your teacher after submitting the quiz.

Be patient while doing the quiz. All the very best... 

This is compiled by 

Mr. Dharamdeep SA English, ZPHS Kathalapur, Jagtial.

01 February 2021

Attitude is Altitude - Conjunctions or Linkers usage practice for class 10 English

Attitude is Altitude - Conjunctions or Linkers usage practice for class 10 English

                    Here is a quiz based on the context / excerpt of Attitude is Altitude for class 10 English. The questions are prepared for practicing the linkers or connectors 'and, or, but, so and because' properly in the context of the given topic. 

Conjunction: and, but, so, because

  •  A conjunction is a word used to connect other words, phrases and clauses together. Common conjunctions: and, but, or, because, so
  • And: also, in addition to. “And” is used when the statements are similar.
  • He’s 10 and she’s 12.
  • My mom and dad are teachers.
  • Thirupathi usually practices the piano and plays football at weekend.
  • But: however, despite this. “But” is used to connect two opposite ideas.
  • I love ice cream, but he loves apples.
  • It’s sunny and hot, but I like it.
  • She’s 40 years old, but she looks much younger than her real age.
  • Or is used to express choices.
  • Do you like playing football or badminton?
  • Would you like tea or juice?
  • Who’s taller? Maneesha or Thirupathi?
  • So is used to link between cause/ reason and results
  • He’s hungry so he gets some food.
  • The weather isn’t very nice so we don’t go camping.
  • He lost the key so he couldn’t get into his room.
  • Because is used to give reasons.
  • She doesn’t go to school because she’s sick.
  • Because it rains, I wear a raincoat.
  • Kalyani was happy because she won the competition.

Now take the quiz and practice 
👇👇👇👇👇👇👇👇👇

Attitude is Altitude - Conjunctions or Linkers usage practice for class 10 English

                    Here is a quiz based on the context / excerpt of Attitude is Altitude for class 10 English. The questions are prepared for practicing the linkers or connectors 'and, or, but, so and because' properly in the context of the given topic. 

Conjunction: and, but, so, because

  •  A conjunction is a word used to connect other words, phrases and clauses together. Common conjunctions: and, but, or, because, so
  • And: also, in addition to. “And” is used when the statements are similar.
  • He’s 10 and she’s 12.
  • My mom and dad are teachers.
  • Thirupathi usually practices the piano and plays football at weekend.
  • But: however, despite this. “But” is used to connect two opposite ideas.
  • I love ice cream, but he loves apples.
  • It’s sunny and hot, but I like it.
  • She’s 40 years old, but she looks much younger than her real age.
  • Or is used to express choices.
  • Do you like playing football or badminton?
  • Would you like tea or juice?
  • Who’s taller? Maneesha or Thirupathi?
  • So is used to link between cause/ reason and results
  • He’s hungry so he gets some food.
  • The weather isn’t very nice so we don’t go camping.
  • He lost the key so he couldn’t get into his room.
  • Because is used to give reasons.
  • She doesn’t go to school because she’s sick.
  • Because it rains, I wear a raincoat.
  • Kalyani was happy because she won the competition.

Now take the quiz and practice 
👇👇👇👇👇👇👇👇👇

Latest Updates

Class 10

Class 9

Class 8

Class 7

Class 6

Class 1-5

Download Text Books n others

Grammar

Vocabulary

Phonemes

Discourse

EXERCIES FA's SA's

Project Work

SPOKEN ENGLISH MATERIAL

6th to 10th TELUGU PADYA PAATAALU

Children's Work

Top